Co ile wymiana rozrządu? Sprawdzone sposoby
Data publikacji 10 sierpnia 2022Wiele osób zastanawia się, co ile wymiana rozrządu. Ludzie często robią to co 100 tysięcy kilometrów bądź co roku. Warto dowiedzieć się, jaka opcja jest najlepsza w tym zakresie. Wymiana rozrządu jest bardzo istotna. Dzięki niej można zapewnić sobie bezpieczeństwo w czasie jazdy samochodem, co powinno być priorytetem.
Wymiana rozrządu
Przede wszystkim nie należy wymieniać pasku rozrządu częściej, niż zaleca producent. Ponadto nie wystarczy trzymać się interwałów zalecanych dla danego silnika, żeby wszystko działało odpowiednio. Okazuje się, że obecne auta mają wbudowany komputer pokładowy, który powinien podpowiedzieć, kiedy trzeba wymienić pasek rozrządu. W dawnych czasach trzeba było pilnować głównie przebiegu, lecz kierowcy nierzadko lekceważyli czas. Ciężko wskazać, po jakim czasie trzeba wymienić pasek rozrządu, ponieważ czas nie jest taki sam dla każdego auta. Bardzo dużo zależy od jakości samego paska rozrządu. Ponadto trzeba też wziąć pod uwagę poprawność jego montażu, o czym niestety nie każdy pamięta. Trzeba jednak wiedzieć, że prawdopodobny czas sprawnego funkcjonowania pasków rozrządu określony jest przez producenta, który nierzadko bywa zbyt optymistyczny. Dlatego jest to dość spory kłopot.
Bywają sytuacje, w których producenci twierdzą, iż pasek rozrządu trzeba wymienić po pokonaniu 150-200 tysięcy kilometrów. Niestety w praktyce bywa inaczej, bowiem czas ten często jest krótszy. Dlatego najlepiej od zaleceń producenta odliczyć 20-40 tysięcy kilometrów, bowiem ich założenia przeważnie są zbyt optymistyczne. Każdy też powinien wiedzieć, że do awarii paska rozrządu może dojść znacznie szybciej. Bardzo istotna jest regularna wymiana rozrządu. Lepiej przeprowadzić to zbyt wcześnie niż za późno.
Pasek rozrządu
Specjaliści wskazują, że pasek rozrządu najlepiej wymienić wtedy, kiedy się zwyczajnie zużył. Praktyka bywa inna, bowiem często nie są widoczne żadne wyraźne objawy jego zużycia w przeciwieństwie do łańcucha rozrządu, który wydaje charakterystyczny dźwięk, gdy jego sprawne działanie zostało w pewien sposób zaburzone. Trzeba też wiedzieć o tym, że często wymagane jest poddawanie stanu paska rozrządu częstym kontrolom w renomowanym warsztacie samochodowym. W takim przypadku można mieć pewność, że wszystko jest dobrze sprawdzone, a jazda autem będzie bezpieczna.
Okazuje się, że często, kiedy wymieniany jest pasek rozrządu, trzeba też wymienić parę innych istotnych elementów w samochodzie, co może być kosztowne. Mowa tutaj przede wszystkim o urządzeniach wprawianych w pracę przez napęd rozrządu, lecz mogą to być też inne urządzenia w samochodzie. Często wymiana rozrządu dotyczy także napinaczy, a ponadto rolek prowadzących. Okazuje się, że przed wykonaniem większego remontu fachowiec musi odpowiednio sprawdzić, jakie elementy nie nadają się do dalszej pracy. Dlatego auto najlepiej sprawdzić w renomowanych warsztacie samochodowym. Wtedy można mieć pewność, że wszystko zostało dobrze sprawdzone, a samochód jest gotowy do długiej jazdy.